onsdag 2. november 2011

Jordbær-whoopie pies: glutenfrie

"Is it a cake? Is it a cookie? No, it's a whoopie!"
Søte, gode whoopie-kaker med deilig smak av jordbær! Whoopie pies er, kanskje enklest forklart, små myke "sandwichkaker". Ikke en kjeks, men en slags myk liten minikake (eller stor om du vil) klistret sammen av luftig smørkrem. De finnes i utallige varianter, og her har jeg altså gjort en glutenfri jordbærversjon.( Er du ikke glutenallergisk, kan du bruke samme mengde hvetemel).

Glutenfrie jordbær-whoopies
Inspirasjon hentet fra "The Whoopie Pie Book" av Claire Ptak
ca. 9 store eller 24 små (alt etter størrelse)
150 g semper fin
150 g toro lys melblanding
1,5 ts natron
0,5 ts bakepulver
100 g jordbær (frosne som er tint går helt fint)
200 g brunt sukker
65 g olje
65 g kulturmelk/rømme e.l
1 egg


Bland sammen det tørre for seg: mel, natron, bakepulver og salt. Rør godt sammen. Finhakk jordbærene i små små biter. (Bruk gjerne ferske, men det er vel lettere sagt enn gjort nå i disse dager. Jeg tinte noen fryste, og det går helt flott. Bare pass på å tørke godt av bærene dersom det blir mye væske til overs når de tiner). Bland sammen oljen og sukkeret i en bolle for seg, og rør deretter inn de finhakkede jordbærene og kulturmelken, men ikke rør for mye. Deretter blander du inn egget. Så heller du i melblandingen i to omganger. Rør for hånd til det kommer sammen, men ikke "overmiks". La røren få avkjøles i kjøleskapet i en halvtimes tid. Dette er nødvendig for at whoopiesene ikke skal flyte fullstendig utover og bare bli noen flate kladder.


Mens røra står til kjøling setter du ovnen på 180 C. Når halvtimen har gått lager du små, halvstore eller store whoopies på bakepapirkledde stekeplater -hvor store du vil ha dem velger du helt selv. Stek dem midt i ovnen i alt fra 8-12 minutter, følg med. Mens stekingen pågår kan du lage jordbær-smørkremen. 


Jordbær-smørkrem
(nok mengde til oppskriften over)
90 g romtemperert smør
250 g melis (i oppskriften står det 500-700 g, dette synes jeg blir hysterisk søtt)
80 g jordbær (jordbærene kjøres glatt med stavmikser til jordbærpuré. her går det også fint å bruke frosne jordbær som er tint)
0,5 ts sitronsaft
0,5 ts vaniljeekstrakt (eller 1 ts vaniljesukker dersom du ikke har)


Miks sammen det romtempererte smøret og havlparten av melisen. Når dette er godt sammenmikset tilsetter du litt og litt av vaniljen, jordbærpureen og sitronsaften. Til slutt hiver du i resten av melisen, og pisker et par minutter så det blir luftig og lett. Ikke miks alt for mye, da risikerer du at det begynner å skille seg. Når kremen er klar og whooopiesene er avkjølte er det bare å "parre" dem sammen med litt krem imellom.

9 kommentarer:

  1. mmmm.. de kjeksene så gode ut;-)

    SvarSlett
  2. hei, bare lurer på om du vet noe om glutenfrie pepperkaker? :D

    SvarSlett
  3. Hei,
    jeg ønsker å komme i kontakt med deg i forbindelse med min kokebok "en matreise for unge kokker". Der har alle oppskriftene ett glutenfritt alternativ. Hadde vært flott om du tok en titt på den:)
    Send meg gjerne en mail:
    - hjemmeprod at gmail dot com
    Hilsen
    Helen H.
    P.s: til Siri 0702: det er oppskrift på glutenfrie pepperkaker der;)

    SvarSlett
  4. Åh så söta och goda dina whoopies ser ut! Man blir riktigt sugen! Eftersom jag ser att en av dina läsare frågar om glutenfria pepparkakor kan jag inte låta bli att "puffa" för mina egna pepparkakor som jag gjorde förra året, och som jag blev jättenöjd med. Testa gärna ni också.
    http://kjerstismatochprat.blogspot.com/2010/11/gluten-och-mjolkfria-pepparkakor.html

    SvarSlett
  5. Ååå, for ein superfin blogg dette var! Veldig mange fine oppskrifter for oss som må eta glutenfri mat. Eg ser at du ikkje har oppdatert bloggen på ei stund, eg håpar du kjem tilbake:-)

    SvarSlett
  6. Hei!

    Fantastisk fin blogg som jeg er innom ofte - har testet mange av oppskriftene og har vært like fornøyd med alle! Det jeg egentlig lurte på: hvor er det blitt av oppskriften på frokostblanding? Jeg finner den ikke igjen og har den dessverre ikke i hodet! Kan du være så snill å publisere den igjen?:)

    SvarSlett
  7. Hei!
    Disse kakene så fristende ut!
    Har lagt meg til som følger hos deg:)

    SvarSlett
  8. Jeg er ny her på bloggen din, men det ser ut som du har veldig mange fristende oppskrifter her! Tror jeg skal prøve meg på å lage skoleboller en dag.

    Og du bare et lite tips visst du ikke har handlet fra iherb.com før så vil jeg anbefale det, da de har det meste der inkludert masse glutenfritt-mel, og det er billigere enn hos andre butikker. Og visst det er første gang du handler der så kan du bruke rabattkoden min GAF886 visst du vil, da får du 5USD avslag på din første bestilling også får du din egen kode som du kan gi videre. Er vertfall en veldig bra nettbutikk, billig frakt har de også :)

    SvarSlett
  9. Takk for kjempefin blogg :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...