tirsdag 10. mai 2011

Glutenfrie rundstykker med bokhvete

Disse rundstykkene lager jeg ofte. Rett og slett fordi jeg synes de smaker godt, er lettlagde og blir luftige og fine. Oppskriften er hentet fra boken "Glutenfri bakst" av Charlotte Andersson.



Glutenfrie rundstykker 
med bokhvete og natron
(ca. 16 stk)
75 g gjær (1,5 pakke)
7 dl lys melblanding, jeg bruker toro
2 dl bokhvete
5 dl fingerlunkent vann
0,5 dl olje
1 egg
1 ss fiberhusk
1 ss lys sirup
1 ts natron
1 ts salt

Ovn: 225 C
Steketid: ca. 10 minutter
Bland sammen vann og gjær i bollen, rør den godt ut. Rør inn egg, fiberhusk, sirup, olje og salt. La dette hvile i ca. ti minutter, før du tilsetter melblanding, bokhvete og natron. Bruk kjøkkenmaskin eller håndmikser med eltekroker og la deigen blandes godt, gjerne i ti minutter. Deigen blir ganske klissete og seig, men sånn skal den være. Kle et par bakebrett med bakepapir, og bruk ca. 2 ss per rundstykke.

 
Rundstykkene hever godt, så 2 ss er akkurat passe, selv om det kanskje kan se litt lite ut. Klapp bittelitt melmiks på toppen av hvert rundstykke så du får formet dem litt, og la dem hvile under kjøkkenhåndkle i ca. 40 minutter. 

 
Sett ovnen på 225 C og stek dem i ca. 10 minutter. Avkjøl på rist. 


Rundstykkene smaker best ferske og blir gjerne (som så mye annen glutenfri bakst) tørre fortere enn man skulle ønske. Jeg pleier å fryse ned mesteparten, og ta ut et par kvelden i forveien så de tiner til morningen etter. Så varmer jeg dem på varmluft i noen minutter -da blir de (nesten) så gode som nybakt.


3 kommentarer:

  1. Prøvde oppskriften din, det ble veldig gode rundstykker :) Jeg lagde dem i muffinsformer av silikon - det anbefales! Da blir ikke rundstykkene så flate. Denne oppskriften skal jeg definitivt bruke flere ganger ;)

    SvarSlett
  2. Så lurt -silikonformer er jo helt genialt! Tanken har slått meg, men har glemt av hele "silikongreia". Har i stedet brukt muffinsbrettet noen ganger, og det har og funket greit, men med et slitent muffinsbrett har det blitt litt mere knotete enn greit etterhvert i grunn.
    Ettersom du går god for silikonformene er jo ikke dette noe å vente med. Får gå til innkjøp av dette. Snarest ;) Godt at du likte oppskriften, synes den er god jeg og.

    SvarSlett
  3. Hei.
    Skal prøve disse i morgen, men lurte på om jeg kan bytte ut melplandingen med kokosmel eller mendelmel?. Mvh Linn

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...