mandag 4. juli 2011

Lises glutenfrie kanelboller

For ikke mange dagene siden la jeg ut en oppskrift på glutenfrie kanelsnurrer med en vanvittig god "klissete" topping. Jeg ble så forelsket i disse bollene med den aldeles himmelske karamellaktige toppingen, at jeg likegodt slukte alle nærmest før jeg fikk sukk for meg. Og hva gjør man når man ikke har flere kanelboller igjen? Jo, da lager man nye. 


Siden Lise, en leser, også postet sin versjon av oppskrift på glutenfrie snurrer til meg, kunne jeg like godt teste hennes oppskrift i samme slengen, da jeg allerede var på god vei til å lage en ny mengde snurrer likevel. Jeg kunne på ingen måte spare meg for å legge til den klissete toppingen fra forrige oppskrift, da denne utgjorde noe virkelig essensielt ved hele bollene og smaksopplevelsen. Jeg tror rett og slett jeg aldri kommer til å komme utenom å lage kanelboller med denne toppingen etter denne "oppdagelsen".



Lises glutenfrie kanelboller
(jeg fikk ca. 16 medium store boller)
5 dl melk
75 g smør
1 pk fersk gjær
1,5 ss fiberhusk
1 dl sukker
1/4 ts salt
1 egg
7 dl lys melblanding (f.eks toro)
7 dl semper fin mix

Topping
4 ss smør
2 ss lys sirup
1 dl brunt sukker
2 ss fløte
1 ts vaniljesukker
1/3 ts salt
(lager du hele bolleoppskriften, må du gjerne doble denne topping-oppskriften, da den blir litt i minste laget) 


"Oppskriften: Varm opp melk med smør til ca. 37 grader, ha i gjær og fiberhusk. La svelle ca. 10 minutter. Tilsett sukker, salt, egget, alt melet og elt godt sammen. Ha i mer mel om nødvendig, deigen skal være såpass tykk at du kan rulle kanelsnurrene. Kjevle ut, og smør på smør, kanel og sukker. Rull sammen, skjær i biter og pensle med egg/melk. Heves i 30 min og stekes på 250 C i 8-10 min. "

Jeg fulgte oppskriften, og lot kjøkkenmaskinen elte godt i ca. 10 minutter. Lot så deigen heve noe lengre, forhevet ca. en halvtime-times tid, før jeg rullet dem ut, smurte dem, skjærte dem i snurrer og laget toppingen; på lav varme, smelt smøret, sukkeret og sirupen. Rør godt hele tiden til sukkeret er helt oppløst. Tilsett vaniljesukker, fløte og litt salt, og bland godt sammen. Hell toppingen i bunnen av en passe stor ildfast form/evt. langpanne som kan romme snurrene. Plasserte så snurrene i formen og lot dem etterheve i en god halvtime. Stekte dem så på 180 C, i ca. 15 minutters tid. 
Når bollene er ferdige hvelver du dem over på en stekeplate med bakepapir på, og lar dem avkjøles. 

Resultatet: En upåklagelig oppskrift, Lise! Bollene ble myke, luftige og gode. Akkurat som jeg ønsket meg. Denne kan definitivt brukes igjen. Jeg kommer heller aldri til å slutte å snakke om "nødvendigheten" av å lage denne toppingen, da denne kombinasjonen blir så hinsides god at jeg vet neimen ikke hva. Prøv!
Jeg kan love at jeg kan dø rimelig lykkelig og fornøyd med et stort glis om munnen, så lenge du har gitt meg en kanelsnurr med klissete topping først.... ;-)

3 kommentarer:

  1. For en hyggelig overraskelse, og så bra at du likte oppskriften :) Tror nok jeg får prøve din topping neste gang jeg lager kanelboller!

    SvarSlett
  2. Disse står til heving nå. ser bra ut1 :) men hvordan får dere blandet inn fiberhusken uten at det blir skikkelig klumpete? Noen triks? :)

    SvarSlett
  3. Hei! Så deilig, nå ble jeg veldig fristet til å lage snurrer selv... ;)

    Jeg har egentlig alltid irritert meg over at fiberhusk klumper seg veldig sammen når det sveller, men det går som regel greit når man bare får eltet deigen litt. Evt. kan du gi en god blaff i å la fiberhusken svelle -bare rør den ut i væsken og bruk den deretter, det har jeg egentlig startet med å gjøre. Har vurdert om det på noen måte "svekker" kvaliteten på bakverket, men har i grunn konkludert med at det funker like greit :-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...