lørdag 12. mars 2011

Glutenfri foccacia

Et deilig italiensk, saftig lettsaltet brød. Jeg har flere ganger testet diverse glutenfrie foccacia-oppskrifter med ulikt utfall, og kanskje ikke alltid vært helt slått i bakken av resultatet.
I dag derimot, i dag lykkes jeg virkelig. "Er dette virkelig glutenfritt?" var det første som slo meg da jeg satte tenna i en god bit.
Det ble den beste foccacia jeg noen gang har bakt -suksess! SÅ saftig og god at jeg ble nærmest helt lykkelig overveldet. I dette tilfellet må man jo virkelig kunne si at det enkle er det beste. Mye væske ble det lille trikset. Oppskriften er fryktelig simpel, men ble absolutt helt utmerket.
Denne oppskriften passer til en liten langpanne/ildfast form. 

Såå luftig og godt!
Glutenfri foccacia
250 g mel - halvparten jyttemel og halvparten lys toroblanding
3,5 dl fingervarmt vann (det kan godt være ca 40 grader, altså en tanke varmere)
ca. 6 gram tørrgjær (tilsvarer en halv pose)
1 ts salt

Toppet med olivenolje, flaksalt og tørkede urter.

Bland alt det tørre sammen i en bolle, og tilsett vannet. Rør godt rundt med en tresleiv, til alt er blandet og det har blitt en god grøtkonsistens på deigen. Dekk bollen med plast. Sett den i vasken, og fyll vasken med glovarmt vann fra springen -bare så det såvidt når en halv cm opp på bollen. Da hever deigen fort og godt. Hev i ca 30 minutter, til deigen er vokst seg stor og dobbel. Hell "røra" i formen som du har kledd med bakepapir, sprinkle godt over med en god olivenolje og dryss over grovkornet salt/flaksalt og tørkede eller friske urter om du ønsker. Oliven og soltørkede tomater smaker også godt. Stekes på 220 C i ca. 17-20 minutter, følg med. Avkjøl i formen og server til salat, en god suppe, tapas eller lignende. Foccacia kan jo nytes til absolutt alt.

Mykt, saftig, og velsmakende...

9 kommentarer:

  1. Hei:)
    Denne oppskriften skal jeg prøve! Når du skriver 10 gram tørrgjær, da mener du 2/3 pakke? Syntes det hørtes litt mye ut, så ville bare sjekke først:)

    Hilsen jeanette

    SvarSlett
  2. Hei Jeanette.

    Her har jeg ment 2/3 pakke tørrgjær ja -men dette var det i grunn fint du gjorde meg oppmerksom på, for jeg har i grunn kuttet litt på gjæren etterhvert, da denne oppskriften var relativt fersk da jeg la den ut. Så tenker at ca. halve pakken, altså 6 gram, skal være en fin mengde!
    Har rettet opp "feilen" :-)

    SvarSlett
  3. Tusen takk, da tester jeg det i helja:)

    SvarSlett
  4. Har du prøvd denne med enda mindre gjær, kanskje mer væske og lang hevetid (12-20 timer - jo lengre jo bedre). Min erfaring er at dette blir helt utrolig luftig og godt. Og min erfaring er også at myye væske er trikset.

    SvarSlett
  5. Kan denne kaldheves over natten og stekes om morgenen?

    SvarSlett
  6. Kan fint kaldheves. Jeg syntes det er godt med en litt grovere variant, så jeg bytter ut toro-melet med glutenfri havgregryn som jeg lager mel av med stavmikser. Blir litt grovere og mer fiber. Soltørket tomat/oliven/tørket basilikum er mine favoritt-tilsetninger.

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  8. Hei :) Jeg har lagd denne en gang før og den var veeldig god! Nå skal jeg sette i gang med en ny runde. Og da lurer jeg på hvilken eksakt str. du bruker på formen du lager brødet i? Tusen takk for den flotte oppskriften som gjør en glutenfri tilværelse så mye gladere! :D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...