søndag 30. januar 2011

Glutenfrie oreo-cookies

Den ultimate søndagskjeksen! Knallgode oreos som her er gjort glutenfrie. Slike kjeks trenger vel ingen dyptgående forklaring, kanskje?
Eller, okei. Oreos stammer fra USA, og har siden rundt 1912 vært den aller mest populære kjeksen på markedet. Oreos har en intens og god sjokoladesmak, og fantes opprinnelig bare med sitronmarengs- og kremsmak. I følge Oreo sine hjemmesider, blir det konsumert over 20 millioner slike kjeks. Hver eneste dag.....



Glutenfrie Oreo Cookies
240 g glutenfritt fint mel (behøver det ikke være glutenfritt, bruker du bare hvetemel)
60 g kakao
1 ts natron
1/3 ts bakepulver
en liten anelse salt
200-300 g sukker (alt etter hvor søte du vil ha dem, jeg synes de blir søte nok med 200 g)
150 g romtemperert, usaltet smør (bruk gjerne melkefritt om nødvendig)
1 stort egg


Fyllet:
100 g romtemperert, usaltet smør (melkefritt om nødvendig)
300-400 g melis (juster etter hvor søtt du vil ha det)
2 ts vaniljeekstrakt/vaniljesukker


Trykk kjeksene flate og jevne med bunnen av et glass.
Lag morsomme kjeksmønster av det du har.
Sett ovnen på 180 C. Bland alt det tørre raskt sammen. Smør og egg tilsettes  deretter litt etter litt til deigen får en jevn og tykk konsistens. Bruk ca. en teskje deig per kjeks og form små kuler. Legg på bakepapiret, ca 9. per brett. Bruk et lite ark mat- eller bakepapir til å legge på toppen av kula, og bruk bunnen av et glass til å trykke ned kjeksen så den blir jevn og flat. Evt. kan du her lage kjeksen enda penere ved å stikke den ut med et glass eller lignende, så den blir helt rund og fin i kantene.

Kjeksene kan være ganske tynne, jeg synes mine ble litt for store og tykke denne gangen. Trykk på mønster med små stempler eller annet om du ønsker. Jeg hadde et uglestempel som jeg tilfeldigvis kom over i roteskuffen min -det meste kan brukes. Kjeksene stekes i ca. 7-9 minutter, alt etter hvor tykke og store de er. Følg med, og avkjøl dem deretter på rist.

Lag smørkremen ved å ha smør i en bolle. Kjør mikseren på lav hastighet. Tilsett melis og vanilje, litt etter litt. Kjør mikseren så på full hastighet i 2-3 minutter til fyllet er lett og luftig. Ha i karamellfarge til slutt dersom du ønsker å ha litt festligere farge på fyllet.
Sett sammen kjeks i samme størrelse ved å "lime" dem sammen med litt smørkrem. Ta litt smørkrem på den ene kjeksen og klem den andre forsiktig over.

.....selvsagt med det obligatoriske melkeglasset. Jeg spritet kjeksene opp litt ekstra med blåfarget smørkrem.
Deigen holder til ca. 30 doble kjeks, altså 60 enkle. En av mine favoritter!

7 kommentarer:

  1. Dette så jo bare utrolig godt ut!! Mon tro om jeg ike må prøve meg på en runde med slike kjeks!! Fikk jo vann i munnen jeg nå ;)

    SvarSlett
  2. det burde du absolutt gjøre! med slik bakst er det vel bare å bruke melkefritt smør, eller? :)

    SvarSlett
  3. de ser jättefina ut.vart köpte du den fina uglan stämpeln??

    SvarSlett
  4. Hei! Uglestempelet kjøpte jeg på en hobbybutikk for ganske lenge siden, kan dessverre ikke huske hvor. Det er egentlig et helt vanlig scrapbook-stempel til bruk i bøker, men det var jo helt supert til å stemple kjeks med ;)

    SvarSlett
  5. Så artig, no leste eg systematisk nedover bloggen, og der dukket disse opp!
    De laget eg i helgen, riktignok med oppskrift fra smitten kitchen.. Artig, artig!
    De e supergode!

    SvarSlett
  6. De var ganske like, så eg regner med at de smaker noenlunde det samme :) Gode uansett ;)

    SvarSlett
  7. Ja, hadde jeg tatt oppskriften to sekunder i nærmere øyesyn så hadde jeg jo fort sett det ja ;)
    Helt supergode.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...