lørdag 29. januar 2011

Raske frokostlapper

Disse lappene er en finfin frokost å starte lørdagen med. Det er bare å røre sammen ingrediensene, fordele det på en bakeplate, sette dem i varm ovn, og ta dem ut noen minutter senere. Vips; fersk frokost. Litt ekstra gøy er det vel å si at jeg har kommet opp med denne oppskriften helt selv også. Oppskriften holder til ca. 3-4 stk, noe jeg synes blir akkurat nok til meg selv.

Vaniljekesam og blåbær som pålegg var en vinner. Mmmm.
1 egg
2 ss sukker og 0,5 ts vaniljesukker (kan droppes om du ikke vil ha de søte)
2-3 ss melk
2 ss cottage cheese
2 ss creme fraiche/yoghurt naturell eller kesam
1 ts bakepulver
1 liten smule salt
ca. 10 ss fint glutenfritt mel, toros lyse blanding, semper mix eller annet lyst glutenfritt

Lappene blir saftige og luftige.
Sett ovnen på 220 C. Pisk egget lett sammen, og tilsett resten av ingrediensene. Bruk det du har tilgjengelig. I dag hadde jeg ikke cottage cheese, så det ble i stedet bare vaniljekesam -men ikke noe å si på det. Rør det til en klumpfri røre/deig. Juster litt med melet. Deigen skal ikke være superfast, men heller ikke fullt så tynn som pannekakerøre. Jeg foretrekker å droppe sukkeret dersom jeg helst vil ha salt pålegg på dem, da blir de ikke så søte. Fordel røren i 3-4 "lapper", og stek i ca 8-10 minutter. Følg med underveis. De er ferdige når de er blitt gyldne og fine.
Serveres litt avkjølte med godt pålegg; salt eller søtt etter ønske.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...