onsdag 24. august 2011

Saftige skolebrød: glutenfrie

 Denne oppskriften gir rett og slett fantastisk deilige boller. Kombinasjonen av masse smør, deilig fet helmelk, egg og sukker (jada, skal det være, så skal det være!) er med på å gjøre disse bollene saftige, myke og en tanke himmelske. Kombinerer du det med hjemmelaget vaniljekrem (jeg har funnet verdens enkleste oppskrift) i tillegg, ja, da snakker vi virkelig.


Glutenfrie skolebrød
(ca. 7-8 store boller)
 3,5 dl h-melk, romtemperert
80 g smør, gjerne usaltet
50 g fersk gjær
1 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
110 g sukker 
0,5 ts salt
2 egg, romtempererte
10 dl (ca. 530 g) lys melblanding (gjerne halvparten semper og halvparten toro)

Ovn: 180 C
Steketid: 12 - 20 minutter, alt etter størrelse og ovn


Smelt smøret i en liten kasserolle. Dra det av varmen og tilsett den romtempererte melken. Rør ut gjæren i melkeblandingen og tilsett fiberhusk. Bland godt. La svelle et par minutter mens du veier opp det andre. Bland mel, salt, sukker og bakepulver sammen i en bolle, og hell det i kjøkkenmaskinen, (eller bruk en håndmikser med eltekroker) sammen med eggene. Hell i melkeblandingen etterhvert, og la maskinen elte og gå i minimum 5 minutter. Deigen skal være en tanke klissete, men allikevel nokså fast. La deigen hvile i minimum en time, gjerne to.


 Fordel deigen utover på stekeplater til store boller med en isskje eller noe lignende. Størrelsen bestemmer du selvsagt selv. Jeg laget passe store boller og fikk ca. 8 stk. Klapp sammen bollene så de blir passe runde og fine. (Lar du bollene ligge et par minutter dannes det en liten hinne på dem, og da er det lettere å forme dem sammen med hendene uten at det blir så klissete, og uten at du trenger å bruke ekstra mel.)


Legg et klede over bollene, sett ovnen på 180 C, og lag verdens enkleste og mest smakfulle vaniljekrem i mellomtiden. Du kan selvsagt bruke kjøpevarianten, men denne er så enkel at du nesten ikke slipper unna med noen som helst slags form for unnskyldning ;-)


Hjemmelaget vaniljekrem
oppskriften fant jeg hos Söta saker
2 eggeguler
1 vaniljestang
3 dl melk
3 ss sukker
1 ss potetmel

Skrap ut frøene fra vaniljestangen, og bland det i en kasserolle sammen med resten av ingrediensene. Sett platen på middels varme, og rør jevnt og trutt helt til blandingen tykner. Hold øye med kasserollen og rør omtrent hele tiden, så er du sikker på at det ikke brenner seg i bunn. (SÅ enkelt!) Når blandingen har tyknet er den klar.




Lag passe store hull i midten av bollene ved hjelp av f.eks en skje, og fyll gropene med vaniljekremen. Om du er i det kreative hjørnet og ønsker litt forandring må du gjerne toppe bollene med f.eks litt blåbær eller bringebær, det smaker også helt topp.

Hva med litt blåbær til bollene...


Inn i ovnen på midterste rille, stekes i alt fra 12-20 minutter alt etter størrelse på bollene. Jeg hadde ca. 5 boller per plate og stekte i rundt 15 minutter. 

....eller litt bringebær på toppen?
 Avkjøl bollene, og topp med melis og kokos om du vil ha de klassiske skolebrødene.
 

Eller bare nyt de som de er...


Godt!

5 kommentarer:

  1. Heihei!
    Har hatt cøliaki hele livet (nå nermer jeg meg 30) og jeg har alltid hatet (!!) å bake.. det er alltid klissete og blir jo bare vellykket i 50% av tilefellene.. men ELSKER bloggen din!! nå får jeg lyst til å prøve og jeg klarer d jo (som regel..)!! tuuusen takk:) kjempe gode er de også;)

    SvarSlett
  2. Takk for en utrolig hyggelig og varmende kommentar! Hvis jeg kan være til "hjelp" på noen måte så er jo det bare helt topp. Glad for at du begynner å lykkes med ting (og litt prøving og feiling må vi jo alle regne med innimellom, det er jo bare sånn man lærer), ingenting er bedre enn det.

    Ønsker deg en glitrende dag! :-)

    SvarSlett
  3. vaniljekrem og eggkrem er noe av det beste jeg vet. åååh *sikkle på skolebollene*

    SvarSlett
  4. Da er vi to! Vaniljekrem må være noe av det beste som finnes. Du får lage denne -jeg lover deg, du kommer til å slikke bollen.. ;-)

    SvarSlett
  5. Disse var utrolig gode!! :) Jeg er nybegynner på glutenfri bakst, og har vært litt deppa for at alt jeg har bakt har hatt konsistens som gummi eller svamp! Nå ser jeg lysere på det :) Brukte laktosefri lettmelk og tilsatte litt kardemomme, nam!! :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...